Bikepacking, biketouring, pyörämatkailu, pyöräretkeily… Rakkaalla lapsella on monta nimeä (ja ilmeisesti jonkinlaisia nyanssieroja mutta täällä niistä ei välitetä). Kesän fillarireissujen jälkeen olen saanut pyyntöjä kertoa, mitä pyöräretkelle tarvitsee mukaan ja miten tavarat kuljetetaan mukana. Tässä minun oppejani reissujen varrelta:

Huom! Päivitetty pakkauslista vuodelle 2023 löytyy postauksesta tämän linkin takaa!!!


Bikepacking, biketouring, pyörämatkailu, pyöräretkeily… Rakkaalla lapsella on monta nimeä (ja ilmeisesti jonkinlaisia nyanssieroja mutta täällä niistä ei välitetä). Kesän fillarireissujen jälkeen olen saanut pyyntöjä kertoa, mitä pyöräretkelle tarvitsee mukaan ja miten tavarat kuljetetaan mukana. Tässä minun oppejani reissujen varrelta:

Ensimmäisenä toki pieni disclaimer: en ole polkenut maailman ympäri tai kuukausia putkeen. Ensimmäisen bikepacking-reissuni tein muistaakseni seitsemän vuotta sitten, enkä ole koskaan paneutunut aiheeseen sen tarkemmin: kunhan olen vain lähtenyt ja yrittänyt keksiä jotenkin järkeviä tapoja kuljettaa matkatavaroita pyörän kyydissä.

Mutta kokemus on opettanut: siinä missä lähdin ensimmäiselle Viron-reissuille synttärijuhlakrapulassa sekä ilman reittisuunnitelmaa ja pyöränkorjaustarvikkeita (voittava yhdistelmä!), tätä nykyä minulla on pakkauslista Excelissä ja edes jonkinlainen orastava ajatus siitä, minne olen menossa, miten lastaan tavarat fillarin kyytiin ja miten pyöräretkestä tehdään katastrofin sijasta hauska elämys.

Millainen pyörä ja laukut bikepackingiin?

Pyörämatkailussa fillari- ja tavarankuljetuskoulukuntia on monia (ja jos eksyy somen keskustelupalstoille pyörimään, jokainen koulukunta on mielestään juuri se yksi ja ainoa tie ja totuus). Itse sanoisin, että fillarilla matkustaminen onnistuu vaikka mummopyörällä ja reppu selässä, jos niikseen tulee. Paremmilla varusteilla se on toki nopeampaa ja mukavampaa, mutta myös ilman hillitöntä kamahifistelyä ja luottokortin vinguttamistakin pärjää.

Oma setupini näyttää tältä:

  • Luotettava pyörä, jolla on hyvä ajaa (itse ajan Pelagon Saimaa-pyörällä, ensimmäiset reissuni tein Konan Dew-mallisella hybridillä)
  • Tarakka ja tarakkalaukut (minulla on Ortliebin vedenpitävät Commuter-laukut, jotka olen ostanut ehkä 8 vuotta sitten): rojut laukuissa, teltta tarakalla
  • Runkolaukku, jossa pyöränkorjauskamat ja pyöräilyn aikana tarvittavat eväät
  • Pieni tankolaukku, jossa puhelin, lompakko ja käsidesi (helppo irrottaa ja ottaa mukaan kauppareissulla tms.)
  • Juomapullot juomapullotelineissä

Muotitietoisemmat (ja ne joilla ei pyörään tarakkaa saa) laittavat tavaransa satulaputkeen, ohjaustankoon tai muualle runkoon kiinnitettäviin laukkuihin. Ilman tarakkaa tavaroiden määrän ja koon kanssa pitää olla luonnollisesti tarkempi, ja pienempiä laukkuja halajavan on viisasta investoida ultralight-telttaan ja -makuupussiin.

Ennen pidempää pyöräretkeä on fiksua tehdä testilenkki, jotta saa tuntumaa pyörän käyttäytymiseen täydessä lastissa. Ennen tämän kesän reissua tein yhden yön reissun Kirkkonumelle, jonka perusteella sitten tein pieniä justeerauksia mukaan tuleviin tavaroihin ja niiden pakkaamiseen. Jos tavaraa olisi mukana enemmän, hankkisin varmaankin etutarakan, jotta etu- ja takapää olisivat paremmin tasapainossa.

Ihana iltarutiini: hyvä maisema, ruokaa ja kirja.

Mitä mukaan pyörämatkalle?

Pyörä on, pyörälaukut on. Mutta mitä kaikkea ottaa mukaan? Oma varustelistani näytti kesän Saimaa-reissulla tältä:

Majoitteet

  • Teltta (omani on Vauden 2 hengen tunneliteltta, joka painaa 2 kg)
  • Makuualusta (Thermarestin ProLite)
  • Makuupussi (Carinthia Defence 1)

Vaatteet:

  • Pyöräilyvaatteet: pyöräilyhousut ja -paita, pyöräilykengät, urheilurintsikat, pitkähihainen paita (ensi reissulla vaihdan tilalle irtohihat)
  • Kuorivaatteet (itselläni Haglöfsin L.I.M-sarjan takki ja housut, saatu)
  • Pyöräilypaidan taskuun pakkautuva tuuliliivi
  • Leirivaatteet: kevyet retkeilyhousut, merinovillainen t-paita ja merinohuppari
  • Nukkumisvaatteet: merinokerrasto
  • Tuubihuivi
  • Lenkkarit (jos ei ole tarkoitus juosta tai kävellä pidempiä matkoja fillaroinnin ohella, sandaalit ajavat hyvin leirikenkien asiaa)

Rojut:

  • Retkikeitin ja kaasu (itselläni Primus Eta Solo)
  • Lautanen, muki ja luha
  • Ruoat ja energiat
  • Pyöränkorjaustavarat (varasisuri, pumppu, rengasraudat ja pieni työkalusetti sekä paikkaustarvikkeet)
  • Ensiaputarvikkeet
  • Aurinkorasva, hammasharja ja -tahna ja muut kempparijutut
  • Varavirta
  • Muu roina jota haluaa kantaa mukana (itse en lähde minnekään ilman Kindleä)

Koska Ortliebin pyörälaukku on käytännössä vain iso säkki, pakkasin kaikki kamat erivärisiin kuivapusseihin, jotta tavarat löytyisivät helposti myös tien päällä. Laitoin ruoat ja ruoanlaittokamat yhteen säkkiin, leiri- ja yökamat omaan säkkiinsä ja kempparijutut ja satunnaiset roinat yhteen. Polkiessa tarvittavat energiat kannattaa pitää paidan taskussa tai runkolaukussa, jotta tankkaus onnistuu vaikka liikkeellä.

Testireissulla Meikossa.

Satunnaisia oppeja tien päältä:

  • Pidä energiat ja muut nopeasti tarvittavat tavarat helposti käsillä. Näin ei pysähtyessä tarvitse aina purkaa kaikkia tavaroita. (Toisin sanoen: älä heitä esimerkiksi pyyhettä alimmaiseksi laukkuun jos meinaat pysähtyä uimaan matkan varrella.)
  • Pysähdy aina kun löydät hyvän uima- tai taukopaikan. Jos päätät jatkaa matkaa pysähtymättä, on seuraava kiva paikka taatusti vasta jossain 30 kilometrin päässä, vaikka siihen asti ihania paikkoja olisi ollut sadan metrin välein.
  • Unohda vauhti. Kun pyörän kyytiin on lastattu paljon rojua, vauhti on hitaampi kuin tavallisella fillarilenkillä. Pyörämatkan parasta antia on vastaan tulevien asioiden antaumuksellinen hämmästely, ei keskivauhtien ja kadenssin tuijottaminen.
  • Mieti mihin pysähdyt, jos ajat ajoradalla. Vaikka olisit pientareella, autoilijat todennäköisesti väistävät sinua ja joutuvat ainakin osaksi käymään vastaantulevien kaistalla. Helpota autoilijan elämää pitämällä breikki mahdollisuuksien mukaan levikkeellä, bussipysäkillä tai muussa kohdassa, jossa autoilijalla on hyvä näkyvyys edessä olevalle tieosuudelle. (Toisin sanoen: älä jää pysähdyksiin keskelle ylämäkeä tai mutkaa, sillä se tekee ohittamisesta vaarallista sekä sinulle että autoilijalle.)

// Pyöräilyä ja muuta tuusaamista Instagramissa: @lottapumpui //